Pressemelding: Norgesmesterskap i litteraturformidling 2012

Posted: 17. oktober 2011 in Uncategorized

For første gang skal NM i litteraturformidling gå av stabelen. Aust-Agder bibliotek og kulturformidling inviterer til en formidlingsfest for hele litteratur-Norge. I løpet av en sommerkveld på Sørlandet skal Norges beste litteraturformidler kåres av en faglig bredt sammensatt jury. Arrangementet foregår under musikkfestivalen Canal Street og selve mesterskapet vil pågå hele fredag 27. juli 2012.

Vigdis Hjorth deltok som litteratursupport under Canal Street i 2011. Foto: Stina Arstad.

Vigdis Hjorth deltok som litteratursupport under Canal Street i 2011. Foto: Stina Arstad

Bibliotekarene er kanskje dem vi i dag tenker som de mest selvsagte litteraturformidlere, og litteraturformidling er en av hovedoppgavene for bibliotekene. Mange mener derimot at det finnes lite som kan måle seg med opplevelsen av å treffe en forfatter som formidler sine egne tekster. Samtidig er det kanskje skuespillere som har mest formidlingserfaring. Formidling av tonesatte tekster kan være nydelig, og har muligens musikere og sangere en fordel fordi de kan dra veksler på musikken i sin formidling? Litteraturformidling kan foregå på meget forskjellig vis, fremføres av mennesker med meget ulik kompetanse, og fremstå svært ulik fra gang til gang. Men hvem er den aller beste litteraturformidleren i Norge?

Fredag 27. juli 2012 skal litteratur-Norge kåre den beste litteraturformidleren i landet. Litteraturformidling er en kunstart og et viktig fag. Å ha gode leseferdigheter er viktig i vårt samfunn, og det å inspirere til lesing kan stimulere til gode leseferdigheter hos både barn og voksne.

Aust-Agder bibliotek og kulturformidling har i snart ett år hatt et ønske om å arrangere Norgesmesterskap i litteraturformidling. Etter at to av de ansatte deltok som tilskuere under Sverigemästerskapet i bokberättande i november 2010, begynte planene å ta form. I 2011 ble det gjennomført, i samarbeid med musikkfestivalen Canal Street, litteraturformidling i forbindelse med konserter. Koblingen musikk og litteratur var en vellykket kombinasjon. Forfattere som Vigdis Hjorth, Terje Dragseth, MiRee Abrahamsen med flere bidro til Litteratursupport; litteraturformidling i forkant av konserter, og på Litteraturjam. I tillegg ble det arrangert et eget litteraturformidlingsopplegg for barn under BarneStreet i samarbeid med Froland bibliotek.

NM i litteraturformidling er støttet av Nasjonalbiblioteket.

Eventuelle spørsmål kan rettes til prosjektleder Stina Arstad på telefon 37 01 76 81, mobil 47 29 58 49, eller på e-post til stina@aabk.no.

Følg NM i litteraturformidling på: