Lidenskapelig i Bakgården

Posted: 26. juli 2012 in Uncategorized

Foto: Kristin Havstad

Forfatter Didrik Morits Hallstrøm varmet opp publikum foran onsdagens konsert i Bakgården med å formidle sin bok Du er ikke død før jeg slutter å elske deg. Etter å ha rost sommer-Arendal, til tross for de svermende flyvemaurene, leste han et utdrag fra boka som begynte med:

Jeg står i en åker av lange gule strå. De rekker meg til livet og jeg liker      tanken på at alt jeg trenger å gjøre for å bli usynlig, er å sette meg ned på       huk. Himmelen er blå. Tretoppene vaier over låven og like etter lugger den      varme vinden videre gjennom åkeren. Jeg holder bruden i hendene. (s. 26)

Didriks tekst er stram, intens og lidenskapelig, og Knut Faldbakken valgte boka som en av sine fem favoritter forrige høst. Det ble rett og slett en nydelig stemningssetter til konserten med Tango Ensillado, og et oppmerksomt publikum trakk på smilebåndene over presise og originale formuleringer.

Litteratursupport i Bakgården er en del av opptrappingen mot NM i litteraturformidling fredag 27. juli.

Litt fra Bakgården på Youtube.com.

Legg igjen en kommentar

