Skråblikk fra inspisienten pult

Posted: 29. juli 2012 in Uncategorized

Som tidligere lærer har jeg styrt mange klasser. Jeg har til tider styrt familien, organisert i frivillige organisasjoner og i det hele tatt vært aktiv i mange sammenhenger. Men aldri har jeg hatt hånd om et NM før! Dette blir et lite skråblikk på dagen sett fra inspisienten pult da NM i litteraturformidling gikk av stabelen fredag.

Det var jeg som styrte tida for både deltager og møteleder som Jan Kløvstad kalte seg. I første runde hadde deltagerne tre minutter på seg til å presentere den obligatoriske boken,Drakeguten av Asbjørn Rydland; en historisk fantacybok. Tre minutter går veldig fort, i alle fall hvis du ikke har øvd med tidtaking. På scenegolvet har deltakerne en skjerm der som teller ned tida. Noen få ganger i løpet av dagen, måtte jeg fram med bjella for å varsle at tiden var ute. pausene. Jeg ble overrasket over hvor ulike de 14 presentasjonene av samme boken ble, moro!

Dagen var lagt opp med gode marginer, slik at pausene ble lange og gode. Temperaturen i kulturhuset var behagelig, men sola utenfor trakk selvfølgelig folk ut i pausene. I andre runde presenterte deltagerne en selvvalgt tekst. Det var stor bredde i utvalget; en hadde hentet teksten sin fra Østen og noen stilte med selvskrevne tekster. Min jobb var lik, uavhengig av hvilken tekst som skulle presenteres.

Sjelden jeg har vært så opphengt i klokka, som jeg var i går! Ikke en gang som lærer var jeg så klokkestyrt som inspisientjobben førte til at jeg ble. Da vi etter de fire finalistenes tredje omgang kom til premieutdelingen, kjente jeg hvor sliten jeg virkelig var. Når jeg ikke lenger trengte å vokte klokken, seg trøttheten på. Men ikke verre enn at jeg gjerne tar jobben om igjen ved en senere anledning 🙂

Legg igjen en kommentar

